2019 in cijfers

In 2019 hebben we de transitie naar een duurzaam energiesysteem gevoed met onze kennis, kunde en kracht. Met ervaren partners en een groeiend aantal collega’s hebben we concrete stappen gezet – soms klein, vaak groot – om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord sneller binnen bereik te brengen.

Financieel

De omzet van EBN daalde over 2019 met 17% naar EUR 2,2 miljard, vergeleken met EUR 2,7 miljard in 2018. De daling werd vooral veroorzaakt door een lager gerealiseerde afzet (- EUR 0,3 miljard) en lagere gerealiseerde prijzen (- EUR 0,1 miljard) voor gas. Het nettoresultaat kwam uit op EUR 256 miljoen. De operationele kosten bedroegen EUR 586 miljoen (2018: EUR 614 miljoen). De aardbevinggerelateerde kosten bleven met EUR 678 miljoen ongeveer gelijk. De totale afdracht aan de Nederlandse Staat, inclusief heffingen en belasting, bedroeg EUR 0,3 miljard (2018: 1,0 miljard).

De investeringen in de winnings- en opslagvergunningen stegen met 20%: van EUR 184 miljoen in 2018 naar EUR 227 miljoen in 2019. Het is van belang offshorevelden te blijven ontwikkelen en nieuwe reserves toe te voegen om de productie zo veel mogelijk op peil te houden. Zonder voldoende investeringen zal de gasproductie uit kleine velden sterk afnemen.